Uitleg urinetesten

24-uurs collecte

Indien de dokter vermoedt dat er een tekort is aan productie van cortisol zal de dokter u een 24-uurs urinecollecte voorschrijven:

Door deze test kan nagegaan worden hoeveel cortisol er gedurende 24 uur wordt geproduceerd.

De dokter zal u na de consultatie een labovoorschrift en een plastic pot meegeven.  Indien u van uzelf weet dat u vaak en veel moet urineren gelieve dan een tweede pot te vragen.

Instructies:

U belt naar het telefoonummer 0800 97 031 en spreekt met het labo een dag af waarop de urine bij u thuis zal afgehaald worden.

Hou er rekening mee dat u min. 2 volledige dagen voor de test geen (hydro)cortisone meer ingenomen mag hebben.

De dag voor de ophaling door het labo begint u met de collecte op volgende manier:

• Bij het ontwaken gaat u zoals gewoonlijk urineren (deze urine wordt nog niet opgevangen in de pot!)
  • Vanaf dan verzamelt u gedurende 24 uur alle urine in dezelfde pot.
  • Ook 's nachts blijft u de urine verzamelen.
  • U doet dit tot en met de eerste urinelozing van de volgende dag.

bv. u start op maandagochtend : de ochtendurine van maandagochtend wordt niet verzameld maar vanaf de tweede urinelozing op maandag blijft u alle urine verzamelen tot en met de ochtendurine van dinsdag.

Na de test gaat u gewoon verder met uw gebruikelijke dosis (hydro)cortisone.

Tijdens uw volgende consultatie zal de dokter het resultaat van deze test met u bespreken.

Metabolieten-test of Gut-screen

Bij een vermoeden van een ongezonde darmflora kan de dokter u een Gut-screen voorschrijven.

Een Gut-screen (ook wel metabolieten-test genoemd) evalueert de staat van de darmflora door identificatie van specifieke merkstoffen in urine die enerzijds wijzen op de aanwezigheid in normale hoeveelheid of anderzijds op de abnormale wildgroei van darmgisten (zoals Candida albicans) en/of bederf veroorzakende bacteriën.

Dit is van belang omdat een gezonde darmflora een essentiële rol speelt zowel bij het gezond blijven als bij het genezingsproces. Een verstoorde darmflora kan aanleiding geven tot een prikkelbare dikke darm en verschillende vaak voorkomende klachten, zoals gasvorming, een opgezet gevoel, kolieken, ...

De darmflora heeft ook een invloed op de goede staat van het darmslijmvlies.  Indien dit darmslijmvlies gaat ontsteken, kan het zo extreem doorlaatbaar worden dat het risico op ziekten zoals allergieën, ontstekingsziekten en auto-immuunziekten toeneemt.

Aan de hand van deze analyse kan een strategie uitgewerkt worden om de darmflora weer in evenwicht te brengen door eetgewoonten aan te passen en/of door probiotica (goede bacteriën) en/of prebiotica (voedingsstoffen voor die bacteriën), natuurlijke antimicrobiële stoffen of medicijnen (tegen schimmels en/of bacteriën) voor te schrijven.

Instructies :

De Gut-screen-analyse wordt uitgevoerd op een staal van de eerste ochtendurine (urinepotje met een geel deksel met een conserveermiddel in poedervorm). De dokter zal u dit meegeven samen met een labovoorschrift.